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Speciale Wong Kar Wai

Questo e' un link!I links - L'intervista - Hong Kong 1997

Su Wong Kar Wai

Ivan's WONG KAR-WAI Homepage
Forse il miglior sito, realizzato da un grandissimo fan, comincia con una citazione:
"I know that you'd never risk your life for the price of an egg.
That is the difference between us."
- Ashes of Time -
("So che non rischieresti mai la vita per un uovo.Questa è la differenza tra di noi.")
 
Cineast : Kar Wai Wong
Pagina coreana ricca di immagini. Alcuni caratteri sono incomprensibili per noi occidentali, ma si apprezza comunque la ricchezza di informazioni e gadget telematici offerti.
"La debolezza dell'uomo è nel fatto che ricorda ... Più ricorda, più grande è il suo dolore ... Più intensamente prova a dimenticare, più ricorda."
Da Ashes of Time
 
what's this wong kar wai
Pagina di un altro fan perdutamente innamorato del suo idolo... Decisamente elegiaca!
 
wongkarwai
Schede sui film di wong, in occasione di una ressegna
 
Wong Kar-Wai
Note in francese su Wong e su alcuni film. La pagina e' un po' pasticciata, ma si legge ugualmente...

Sui film di Wong Kar Wai
(è possibile inoltre trovare moltissime recensioni su HongKong Express, ricordando che è universalmente noto come Chungking Express)

Ashes of time
Scheda dell'omonimo film
 
On Video And In The Vault - CHUNGKING EXPRESS
Pagina ufficiale di Hong Kong express. Dal sito Miramax. Video e Foto da scaricare.
 
Fallen Angel
FALLEN ANGELS (95)
Due recensioni (la prima in tedesco) sul penultimo film di Wong
 
Interviews
Conferenza stampa di Wong e Doyle al recente festival di Cannes, in francese
 
¬K ¥ú ¥E ¬ª Happy Together
Pagina bilingue dedicata a Happy Together. Poiche' la prima parte e' quella in lingua orientale, non spaventatevi e scorrete fino alla parte inglese.

Sul cinema di Hong Kong
 
Hong Kong Critics Hong Kong Films
Associazione dei Critici Cin. di Hong Kong. Essenziale, ma ricco di contenuti.
 
Hong Kong Film Magazine Home Page
Sito internet della rivista dedicata al "cinema piu' eccitante del mondo".
 
Hong Kong Movies in the San Francisco Bay Area
California Uber Alles!

Database e archivi sul cinema di HK 
 
Hong Kong Movies Picture Library (HKMPL)
Archivio di immagini. Ben strutturato.
 
Query Hong Kong Movie Database
Dal sorprendente panorama universitario americano arriva questo interessantissimo database, ottimamente costruito.
 
Hong Kong movies homepage
Altro archivio per i fans del cinema di Hong Kong. Anche qui si trova un database.
 
Movieworld Hong Kong -- Welcome!
Sito di HK (uno dei pochi trovati) dedicato al cinema nazionale. Altro database ricercabile

Speciale Wong Kar Wai

L'intervista - Hong Kong 1997 -Questo e' un link!I links

(L'intervista - in inglese - è tratta dal notiziario on-line che veniva curato durante il Festival sul sito "ufficiale" delle rassegne cinematografiche nel mondo:
Questo e' un link!http://www.filmfestivals.com)

The director of Happy Together discusses his change of style - and hatred of mobile phones - with Nick Roddick

It took till Day Ten but I think I've finally nailed it. Thanks to Wong Kar-wai. Wong is Hong Kong's coolest cult director and has more or less reinvented the soon-to-be-former-colony's cinema since the turn of the decade. A kind of Godard for the MTV generation, he has pulled off the seemingly impossible trick of turning a frenzied, colour-drenched all-through-the-night shooting style into something that has real meaning and content.

What makes this particularly impressive is that it is in such marked contrast to his western MTV-generation contemporaries, for whom camera style has become the visual equivalent of all the cream and gooey crap you get on frozen supermarket gateaux: it hides the ordinariness of what is underneath.

For Wong, there is no 'underneath'. The movement - of the people, by the camera - is what the film is about.

"I like to keep the actors moving, because that to me is the story, more than the words and the times when the actors talk about what they've done," he says.

"In Happy Together [his Cannes Competition film, which screens tomorrow], the first two thirds of the movie is entirely actions. I'm very interested in that sort of body language. Whenever I travel, I like to walk around and watch the way people move, how they sit, how they stand when they're talking to one another."

Involuntarily, I look at how Wong is sitting. Last time we met, he was much more intense, leaning forward on a sofa, repeatedly using both hands to turn an ashtray on the table through a quarter-circle. This time, though, he is sitting back, legs crossed. There is a champagne bottle in a silver bucket on the table, but I think that comes with the room. Anyway, Wong ignores it.

In Cannes, Wong's jacket is still black, the sunglasses are still there but more restrained and don't come off, even when Simon the photographer asks him. But apart from that, he's wearing a pair of sensible, unfaded Levis and a white shirt. He looks like he could soon be going on a yacht.

"Happy Together has a very different look to Fallen Angels or Chungking Express," says Wong, as though this explained the new duds, too. "Much more basic."

But there are still a couple of cigarettes on the go and the same wry grin punctuates the conversation. Which is where Wong nails Cannes.

This is how the conversation goes.

"You've been here before, haven't you?"

"Yes, eight years ago, with my first film [As Tears Go By]."

"So what do you think of it?"

"Cannes?"

"Yes."

"Just like Hong Kong."

"You mean the crowds?"

"No. People walking around too fast and talking too loud."

"Why are they talking too loud? Because there's so much traffic?"

"No. Mobile phones. Everyone's shouting into mobile phones all the time." He puts a cigarette packet to his ear, waves the other hand about and shouts: "Hello! Yes? Hello! What...?"

Nobody reacts because, in the course of the last two exchanges, at leasthree mobile phones have gone off within 20 metres. Wong and I are the only two people in the room actually talking to someone we can see.

"Do you have a mobile phone?" he asks.

"Not here," I reply.

"Good," he says.

Happy Together is set in Argentina, which is Hong Kong's antipodes. Wong confesses to having been drawn there both by that fact and by a love of Latin American literature, Manuel Puig in particular.

"I thought I knew Buenos Aires well from Puig's books," says Wong, "but it was totally different. I expected it to be very exotic, hot, lots of sunshine."

Unfortunately, Wong chose to go to Argentina in the middle of winter, taking a 30-strong crew with him. The weather wasn't the only problem: he had to deal with equipment houses who had hiked their prices in reaction to Evita and Seven Years in Tibet, and to persuade local crews to go from their usual nine-hour day, five-day weeks to Wong's usual frenzied 18-hour days and seven-day weeks. They were happy to do so, he says, but then directors always say that.

Happy Together is the story of two lovers who go to BA to start a new life but fall out almost immediately. The two are both men, but Wong brushes aside this fact -

"I only ever thought of it as a love story between two persons," he says - and returns to what is becoming a favourite theme.

"At first," he says, "we went looking for local colour, tango bars, things like that. But then, gradually, I realised the story was taking place in the same small rooms, kitchens, back alleys, as my other films. In fact, I realised the film is really about Hong Kong after all."

And the more basic style?

"The people at Samsung invited me up to their office yesterday to show me a film," he says, "and it was like a remake of Chungking Express meets Fallen Angels. You know, there are now Korean Wong Kar-wais and Japanese Wong Kar-wais and Taiwanese Wong Kar-wais. It's time to move on, I think."

And so, dear reader, do I. A la prochaine.


Speciale Wong Kar Wai

Hong Kong 1997 - L'intervista -Questo e' un link!I links

Che cosa sta succedendo a HongKong?
Cercando di essere molto stringati e imparziali, la storia è più o meno questa: l'Inghilterra ha strappato alla Cina l'isola, situata evidentemente in posizione strategica per il commercio, durante una delle note "Guerre dell'oppio"; in seguito, grazie ad "accordi" con l'Impero cinese ha ottenuto "in affitto" anche dei territori continentali (senza i quali l'isola non avrebbe potuto da sola né sopravvivere autonomamente, né garantire i profitti poi sviluppatisi; l'affitto era fissato per una durata di 99 anni che scadevano - guarda guarda - il 30 giugno del 1997.

Ovviamente la Cina, con l'avvivcinarsi della scadenza, ha cercato di far valere i suoi diritti, soprattutto per accaparrarsi il valore aggiunto che la colonia aveva guadagnato e quindi ha condotto trattative per riottenere il controllo della zona.

Per ulteriori notizie e coverage informativo, collegatevi al sito della CNN.

A questo punto cominciano i problemi: anche se HongKong è sempre stata piuttosto lontana dall'avere un governo di tipo democratico, che impatto può avere per l'isola l'ingresso in un sistema economico sempre capitalista ma di tipo completamente diverso? E ancora (soprattutto, per quanto riguarda l'argomento di queste pagine), ci sarà uno scossone nello stile di vita, nel modo di rapportarsi alla Cina e al resto del mondo, nell'industria dello spettacolo che ha prodotto tanto e con tanto successo, anche giocando un po' con il rapporto irrisolto con una madre "rinnegata" e, più in fondo, con tutto ciò che è terra?

L'inquietudine di questi interrogativi, sospesi e in bilico tra l'estremo "materialismo storico" e il delicato punto di contatto/rottura tra culture che condividono sia le radici che parecchi rami, si sente molto nella produzione cinematografica di Hong Kong, come in quella dell'altra isola critica cinese, Taiwan. Di certo, l'accelerazione economica che sta avvenendo in quella parte del mondo (qualsiasi segno si voglia ad essa dare) sta provocando questi grandi terremoti, che solo il provincialismo post-coloniale che caratterizza molta Europa può liquidare con analisi sbrigative quando non limitate al "folklore": la vista sul mondo di un quinto dell'umanità sta cambiando rapidamente; poco prima che ciò avvenisse, alcuni "pionieri" ci hanno mostrato nuovi modi di vedere provenienti proprio da quella parte di popolazione; è il momento di spolpare quelle immagini e di interpretarle, per capire, insieme a "loro", dove essi stanno andando.

Marcello Testi